З Еллорою у мене якось одразу все склалося. Я з першого відвідування перейнявся захопленням, яке не залишає мене досі.
З Аджанто все було інакше. Перший раз я був у ній у 2008-му році. І тоді і в наступні кілька разів до ладу розглянути розписи не виходило. І я дуже високо оцінював Аджанту, але не так високо, як Еллор. Три роки тому відбувся переворот. Тепер для мене Аджанта якщо і не попереду Еллори, то точно не позаду.
Що є причиною? Не знаю. Можливо, покращення в системах підсвічування, що дозволяють зараз набагато краще розглянути настінний розпис, ніж у попередні роки. Або мої внутрішні перевороти, які повернули мене до живопису та класичної музики. Занурення у світ власної поезії? Або щось ще? Відповіді однозначної немає.
Зараз Аджанта для мене є естетичним оргазмом. Настінні розписи а секко (зараз фресками називають все, але формально це техніка а секко) вражають завжди ніби бачш їх вперше. А якщо звертати увагу і на декор печер, на всі ці, здавалося б малі, деталі, то є відчуття космічності з-під землі
Аджанта вимагає дуже неспішного вивчення та розгляду. Нетуристичний пробіг. В ідеалі поодинокого проходу. Довгих втикань у якісь тільки тебе елементи, що чіпляють. Аджанта – це мозаїка, яку треба скласти. Не безваріативні пазли, а саме мозаїка, оскільки можна скласти її по-різному і щоразу по-новому.
Аджанта – це краса, що пройшла випробування століттями. Банальність. Проте. Багато з того, що сучасники вважають красивим і значущим вже наступне покоління відносить на смітник. Те, чим люди захоплюються сотні років, не може бути негарним.
Аджанта – це виклик уяві, оскільки ти чудово розумієш, що в момент її розквіту все виглядало інакше – неймовірно красиво. Наскільки неймовірно? Наскільки твоя уява (пардон за суцільну тавтологію) не може це уявити.
Аджанта – це щомиті захоплення тими, хто створив це диво півтори тисячі років тому. Як вони це зробили? Є опис процесу і докладний (втім, у ньому багато припущень і припущень), але все одно незрозуміло як? А тисячі тих, хто звисаючи на мотузках, вирубував печери в твердій породі? Вони ж заслуговують на не менше захоплення.
Аджанта – це завжди більше запитань, ніж відповідей. І розуміння того, що так буде завжди, чим більше відповідей отримаєш, тим більше нових питань з’явиться — це нескінченний процес.
Аджанта – це розуміння того, що деякі записи потрібно робити відразу, а не відкладати на потім 🙂 Тоді в тому потрясіння я міг би донести свої переживання в більш витонченій і точнішій формі, ніж через два місяці. Мені так здається, принаймні 🙂
Про Аджанту в інтернеті є стільки інформації, що просто безглуздо її тут повторювати. Перед відвідуванням печерних храмів із нею непогано було б ознайомитись. Помірковано. А після відвідування ще раз почитати, щоб все відклалося в голові. Але це так. Чисто технічно. Головне ж в Аджанті ні цифри, ні дати, ні хто зображений на стіні, ні яка мудра у Будди, ні як звали, оточуючих його учнів — головне хвилевий естетичний екстаз. Якщо його вдасться відчути — решта не така вже й важлива.
P.S. Я планую тур Бомбей (Мумбаі) — Аджанта — Эллора -Хампі — Бадамі — Гоа з 1 лютого 2023 року. Вільні места ще є 🙂
04.11.2022
НЕИЗВЕДАННЫЙ СЕВЕР ТАИЛАНДА И МАГИЧЕСКИЙ АНГКОР. Авторский тур Сергея Мазуркевича. Если Вам надоели стандартные туристические…
Ни диалогов, ни картинокНи тайн, загадок и страстейТекст из ста тысяч паутинокИ несусветных скоростей Слова,…
Вона була не дуже гордаХодила пішки, читала ФройдаНе їла салаРоман писалаКоли не спалаТо малювалаКружляла в…
Тайский гарем Таїланд як держава сформувався відносно недавно. Принаймні, протягом історії існувало сім тайських королівств:…
Кардунг Ла Індійці в своїх спробах умовити світ в тому, що й вони на щось…